Primitiivirefleksit ja oppimisvaikeudet
Kuva: Canva Getty.Images
Tähän blogiin kokoan tutkimuksia ja tietoa primitiivirefleksien yhteydestä oppimisvaikeuksissa.
INPP-instituutti, Institute For Neuro-Physiological Psychology
Instituutin perustaja, nyt jo edesmennyt neuropsykologi Peter Blythe, on tehnyt uraa uurtavaa tutkimusta aiheen parissa. Olen itse opiskellut heidän metodiaan (INPP-metodi) ja näkemyksiään aiheen parissa. Tutustu lisää täältä: INPP-instituutti
McWhirter K, Steel A, Adams J. The association between learning disorders, motor function, and primitive reflexes in pre-school children: A systematic review. J Child Health Care. 2024 Jun;28(2):402-428.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella systemaattisesti oppimishäiriöiden, motoristen toimintojen sekä primitiivirefleksien välistä yhteyttä esikouluikäisillä lapsilla.
Synnynnäiset, kromosomaaliset sekä hankitut neurologiset tai patologiset tilat suljettiin pois.
Kolme tutkimusta sisälsi primitiiviset refleksit, joissa ATNR-refleksi korreloi positiivisesti hienomotoristen taitojen, “kouluvalmiuksien” ja "impulsiivisuuden, yliaktiivisuuden ja tarkkaamattomuuden" kanssa.
Tarkastelutuloksia tulkittaessa on noudatettava varovaisuutta tutkimuksen merkittävän heterogeenisyyden vuoksi. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta voidaan ymmärtää paremmin yhteisiä taustalla olevia mekanismeja, jotka voivat antaa tietoja näiden kolmen ilmiön aikaisemmista diagnostisista menetelmistä.
Voit lukea koko tutkimuksen täältä: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35830652/
Jatkan blogin päivittämistä sitä mukaan, kun tutkimuksia tulee vastaan.